מה זה נוירופידבק ואיך זה עובד ?

הקשר בין הגוף והנפש, בין התהליכים הביולוגים המתרחשים בתוכנו לבין הרגשות שלנו.

בין הגלוי לנסתר – זהו הקשר עליו מתבסס האימון המכונה נוירופידבק. נוירופידבק היא למעשה שיטה אימונית להתמודדות עם מגוון של קשיים (דוגמא בולטת היא הפרעות קשב וריכוז, אך לא רק) שאינה עושה שימוש בתרופות.
למרות שמו המאיים מעט, נוירופידבק מתבסס על שני תהליכים פשוטים ובסיסיים של המין האנושי:

נוירו – מתייחס לפעילות העצבית – כלומר פעילות המוח המשפיעה על כל התנהגות, מחשבה או תחושה של האדם – מהפשוטה ועד המורכבת ביותר.

פידבק – כשמו כן הוא, מתייחס לחלק של המשוב הניתן לאדם בתהליך הטיפולי. מכאן שנוירופידבק פירושו – מתן משוב על פעילות מוחית.

תיאוריות והסברים על נוירופידבק:
תיאוריות רבות הדנות בהתפתחות האדם, בדגש על התפתחות בגיל הילדות, רואות בתהליך של מודלינג – למידת חיקוי – כתהליך בסיסי ומשמעותי ביצירת התנהגות כזו או אחרת אצל הילד, ומאוחר יותר אצל המבוגר.
קבלת משוב חיובי על ניסיונות החיקוי, מגבירים את הפעולה הרצויה ובכך הופכים לדפוס התנהגות חדש של הלומד הצעיר. כאשר מלמדים ילד לקרוא או לכתוב למשל מתן משוב חיובי על הצלחה במשימה (אם על ידי מחמאה, מחווה, ציון גבוה ועוד) מחזקים את אותה התנהגות רצויה, עד שנהפכת לדפוס קבוע.
רבים מאיתנו חושבים כי כל מה שקורה במוח שלנו, כל הנסתר, הוא גם מחוץ לשליטתנו. אלא שאין הדבר נכון. כל התנהגות שלנו, דפוס מחשבה או רגש, בין אם חד פעמיים ובין אם קבועים, בין אם מיטבים עמנו ובין אם לא, באים לידי ביטוי בפעילות עצבית במוח. פעילות זו, לא רק שניתנת למדידה, אלא גם ניתנת לשינוי. זהו העיקרון על פיו מתרחש אימון באמצעות נוירופידבק. כאשר נשנה את הנסתר, נוכל גם לשנות את הגלוי.

אם כן איזה גלוי נוכל לשנות על ידי אימון בנוירופידבק?
אימון באמצעות נוירופידבק מסייע במגוון רחב של קשיים נפשיים. השימוש המוכר ביותר, שהוכח ביעילותו במחקרים שונים, הוא לטיפול בבעיות של קשב וריכוז, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. האימון אינו מבוסס על שימוש בתרופות ומומלץ כאשר לא מעוניינים בנטילת תרופה, כאשר התרופה לא מסייעת או כאשר תופעות הלוואי בלתי נסבלות.
כמו כן, יעילותו של האימון נמצא כעת במחקר באשר להתמודדותו עם קשיים נוספים כמו: כאבים כרוניים, פיברומאלגיה, דיכאון, חרדה, פוביות, התמודדות עם פוסט טראומה ועוד.

נוירופידבק – שלבים:
השלב ראשון -בניית תוכנית אימון ע"י אבחון נוירולוגי תשאול והכרות עם הילד ושיקוף הבעיה איתה הוא מתמודד והתאמת כמות אימונים רלוונטית.
השלב שני- עוד באותו המפגש תתבצע הדגמה להורים ולילד של הפעילות המוחית ואסביר בדיוק מה אנחנו רואים ואיך בעיית הקשב באה לידי ביטוי בגלי EEG.
פעילות מוחית ניתן למדוד על ידי בדיקת EEG, שהיא בדיקה פשוטה, בה  מונחות על הראש כמה נקודות הקולטות את רישום הפעילות המוחית .

EEG היא בדיקה שכיחה, אין בה קרינה או כל סכנה אחרת. אדם המגיע לאימון בנוירופידבק מתחבר לגלאי EEG שמטרתם לאפיין את דפוסי הפעילות המוחית האישיים שלו. אפיון זה משווה לנורמה קיימת, בהתאם לקושי שבגינו פנה האדם לאימון. כך למשל ידוע כי אנשים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, מפגינים באופן קבוע פעילות עודפת של גלי מוחי מסוג מסויים, גלים אלו דומיננטים וזה מתבטא בקושי להתרכז ככל אדם אחר ילד או מבוגר. באותו אופן, הפעילות המוחית של אדם הסובל מכאבים כרוניים או מדיכאון, תהיה שונה מאדם שאינו סובל מקשיים אלו והמטרה תהיה לסייע לו לסגל דפוסים חדשים שיטיבו עמו.
כאמור, שינוי התנהגות או רכישת התנהגות חדשה אופטימלית יותר, נעשית על ידי למידה ועל ידי חיזוק חיובי, לכן, לא מספיק להמחיש לאדם איך נראית פעילותו המוחית, אלא גם לסייע לשנות פעילות זו. השלב השני אם כן באימון נוירופידבק הוא השלב המעשי.

בשלב זה, מחוברים החיישנים למחשב ומוצג לאדם סרט, על פי בחירתו, כאשר בעת הצפייה מכשיר ה-EEG מאפיין את דפוסי הפעילות המוחית של האדם באותו רגע. כאשר האדם מפגין פעילות תקינה הוא רואה את הסרט בצורה הטובה ביותר, לעומת זאת, כאשר הוא מפגין פעילות שאינה אופטימלית משתנה איכות הצפייה: השמע נחלש, המסך מצטצמם או מטשטש ועוד. אם דפוס הפעילות המוחית מתקרב לרצוי – מחוזק האדם על למידה זו והסרט חוזר לאיכותי המקורית.

נדגים את תהליך האימון על בעיית הקשב וריכוז. ילד שאינו מצליח להתרכז, מוסח בקלות ולא יושב במנוחה, כלומר מפגין התנהגות של בעיית קשב וריכוז, לא יצליח לראות את הסרט כראוי. איכות הסרט תושפע אם כן מרמת הריכוז שלו, שמקורה בגלי המוח: ככל שהפעילות המוחית שלו תעיד על יותר יכולת ריכוז, כך הוא ייראה את הסרט טוב יותר.

המטרה באימון באמצעות נוירופידבק היא שהאימונים החוזרים ונשנים והחיזוקים החיוביים על השיפור בדפוס גלי המוח, יביאו לכך שמוחו של המטופל יוכל לפעול כרצוי לאורך זמן וללא מאמץ. זהו אם כך יתרונו הגדול של אימון זה על נטילת תרופות. בעוד שתרופות משפיעות לפרק זמן קצר, נוירופידבק מכוון להטמיע את השינוי לזמן ארוך, ונעשה בשליטת המטופל.
זמן האימון וכמות המפגשים משתנה מאדם לאדם ומקושי לקושי. בדרך כלל, כל אימון אורך בין חצי שעה ל-45 דקות, כאשר נדרשים מספר אימונים בשבוע.
שלב שלישי – כאן אני מחזקת את הביטחון העצמי של הילד באמצעות אוטוסוגסטיה ומחזקת את אפקטיביות האימון ע"י משפטים לחיזוק הביטחון העצמי והיכולות שלו מול החברה ומול צוות ההוראה.

למי זה מתאים?
נויורופידבק מתאים לסובלים מבעיות זיכרון ומשפר את יכולת הזיכרון לטווח הרחוק- אימון ביתי למבוגרים בגיל השלישי.
סטודנטים המתקשים במיצוי החומר הנלמד ובניהול משימות הלימוד.
ילדים ונוער המתמודדים עם אתגר הקשב וריכוז אלו הלוקחים תרופות לשיפור רמת הקשב, ואלו הנדרשים לקחת אך מסיבה כזו או אחרת לא נוטלים את התרופה.
האימון מתאים גם למבוגרים שמרגישים שהם לא מרוכזים או לא שלווים בעבודתם ובתפקוד היומיומי שלהם.

תוצאות מבדק מוקסו לפני תכנית האימונים של מוח מצוין ולאחר סיומה ע"י מתאמן אשר עבר אירוע מוחי.

יעוץ ראשון חינם !

לקביעת פגישה!

לקביעת פגישת יעוץ השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם 

 
דילוג לתוכן